Znajdź najlepszego lekarza, przyjazną aptekę

bądź przychodnię w twojej okolicy

Ektomorfik, mezomorfik i endomorfik – którym typem jesteś?

O tym, jak wyglądamy, decyduje wiele czynników. Między innymi to jak się odżywiamy, czy jaki styl życia prowadzimy. Jest jednak coś, czego nie da się przeskoczyć – to genetyka. Właśnie ona w znacznym stopniu definiuje o naszej budowie ciała. Wyróżniamy trzy typy budowy genetycznej – ektomorfik, mezomorfik i endomorfik. Czym się różnią?

 

Ektomorfik

Z pewnością każdy zna ten typ – szczupły, wręcz bardzo chudy i wysoki. Charakteryzuje ich drobna budowa ciała i długie kończyny. Ektomorficy mają szybki metabolizm, przez co jedzenie nawet dużych ilości kalorii nie wpływa znacząco na ich wagę. Nie jest to typ o sylwetce sportowca, a każdy ektomorfik, który próbuje zbudować masę mięśniową ma przed sobą nie lada wyzwanie. Podstawą jest trening siłowy oraz odpowiednio zbilansowana dieta, bogata przede wszystkim w węglowodany, białko i tłuszcze. Ektomorficy muszą dostarczać do organizmu znaczne ilości kalorii, które jednak powinny pochodzić ze zdrowego jedzenia. Należy unikać fast foodów i słodyczy.

 

Endomorfik

Po drugiej stronie barykady znajdują się endomorficy. To osoby o masywnej budowie ciała i grubych kościach. Endomorficy w przeciwieństwie do ektomorfików borykają się z nadmierną wagą, a zrzucenie kilku kilogramów będzie sprawiało im wiele trudności. Oczywiście przy odpowiednio zbilansowanej diecie i ćwiczeniach aerobowych, osoby o typie endomorficznym również mogą cieszyć się zdrową i ładnie wyrzeźbioną sylwetką.

 

Mezomorfik

To typ sportowca. Osoby o atletycznej, sportowej budowie, nawet jeśli nie przykładają większej uwagi do ćwiczeń lub diety. Oczywiście nie jest tak, że mezomorfik może nic nie robić i jego ciało zawsze będzie idealne, jednak ma zdecydowanie ułatwione zadanie. Ten typ genetyczny to idealny układ – średnia pomiędzy ektomorfikiem, któremu niezwykle trudno zbudować masę mięśniowa, a endomorfikiem, który musi poświęcić dużo czasu na to, aby schudnąć.